U bevindt zich hier: Groepen » 2015 - 2016 » Grpep 1B

Hartelijk welkom bij groep 1b

Themabrief "diertuin"Van 9 mei t/m  17 juni

Beste ouders van groep 1a en groep 1b,                                                                                                                            

   Na twee heerlijke weken meivakantie zijn wij hopelijk allemaal uitgerust en kunnen wij met veel energie en leergierigheid beginnen aan ons nieuwe thema. De komende vier weken gaan wij werken over de dierentuin!  Het prentenboek ‘naar de dierentuin’ van de informatieve boekenserie ‘willewete’ staat de komende weken centraal.         

Vanuit dit boek leren wij welke dieren er in de dierentuin te vinden zijn, of alle dieren ’s avonds slapen, wat de dieren eten, wat de dierenverzorgers allemaal in de dierentuin doen en wanneer de dierendokter moet komen bij de dieren.                                                                                                                      

Taalactiviteiten:                                                                                                                                                   

  De komende vier weken leren wij de letter ‘v’ van verzorger. Wij spreken deze letter uit als ‘v’ en niet als ‘vee’.  Als de letter in de lettermuur hangt, mogen er spulletjes meegenomen worden met de letter ‘v’. Hopelijk gaan jullie weer hard op zoek naar spullen met de beginletter ‘v’.                             

  In de kring leren wij aan de hand van een praatplaat over de dierentuin kritisch te luisteren en begripsvragen te beantwoorden, wij leren de begrippen onder, naast, boven, beneden, uit, midden en buiten door een dier uit te beelden en de opdrachten uit te voeren die de dierenverzorger aan de dieren geeft. Ook leren wij het rijmen. Alle kinderen krijgen een kaartje waar een dier op staat en gaan op zoek in de kring naar een ander kind met een kaartje dat op zijn/haar kaartje rijmt. In de laatste twee weken gaan wij oefenen met het herkennen van de middenklank in woorden en hakken wij de geleerde woorden over de dierentuin in lettergrepen, plaatsen deze in de juiste categorie en beelden het woord uit.

Rekenactiviteiten:                                                                                                                                           

  Weet u dat wij in groep 1 al bijna alle cijfers hebben geleerd?  Het cijfer ‘10’ staat de komende weken centraal. Wij leren deze vier weken een nieuw cijferlied aan waarin alle cijfers met dieren uit de dierentuin naar voren komen. In de kring leren wij dieren categoriseren door te kijken naar wat voor kleur de dieren hebben, wat de dieren eten en waar zij leven. Wij besteden aandacht aan de rekenbegrippen: eerste, middelste en laatste, het maken van groepjes van 2-3 zonder aanwijzend te tellen en het terugtellen van 6 naar 1. Ook leren wij de overtreffende trap van de geleerde rekenbegrippen door onze eigen voeten om te trekken. Wij kiezen samen een dier uit en vergelijken onze omgetrokken voeten met die van het gekozen dier. Welke voet is groot, welke voet is groter en welke is het grootst? Voor de rekenactiviteiten mogen de kinderen een dierentuin knuffeldier meenemen naar school. Wanneer wij niet in de kring zitten, mogen deze dieren in de geknutselde hokken van de kinderen in de dierentuin.

Spelen en werken:                                                                                                                                               

   De aankomende weken wordt de huishoek samen met de kinderen veranderd tot een dierentuin. Voor de dierentuin zijn wij op zoek naar zoveel mogelijk dierentuin dieren (knuffels), schoenendozen voor de hokken van de dieren en eventueel voer van dieren. Mocht u nog andere spullen thuis beschikbaar hebben die ook gebruikt kunnen worden in het spel van onze dierentuin, dan willen wij deze spullen graag gebruiken.

Bijbelverhalen:                                                                                                                                                                De eerste week van dit thema staan de Bijbelverhalen van Pinksteren centraal. De laatste  drie weken keren wij terug naar het oude testament en staan de verhalen van Mozes in Egypte centraal.

Ochtendvierdaagse:                                                                                                                                         

  Aan het eind van deze maand van 30 mei t/m 2 juni lopen wij met de kleutergroepen de ochtendvierdaagse. Elke ochtend lopen wij ongeveer 2 tot 2,5 km in en om de wijk. Meer informatie hierover volgt!

Luizencontrole:                                                                                                                                                          Op vrijdag 13 mei vindt de luizencontrole plaats bij alle leerlingen van de kleutergroepen. Wilt u eraan denken de haardracht van uw kind hier op aan te passen?

Wij hopen op vier zonnige leerzame dieren weken!

Met vriendelijke groet,                                                                                                                                             Juf Margriet Bronkhorst en juf Gerlanda Arends

Margrietbronkhorst@cbsdewegwijzerhw.nl

Gerlandaarends@cbsdewegwijzerhw.nle dierentuin"  Van 9 mei t/m 17 juni

 

Maart themabrief

Beste ouders van groep 1a en groep 1b,

     Na een heerlijke week voorjaarsvakantie willen wij vol energie met een nieuw thema gaan starten. Natuurlijk kunt u dit thema al een beetje raden… De komende periode willen wij drie weken gaan werken over het thema: ‘lente’. Het ankerverhaal van eekhoorn uit Schatkist zal deze drie weken centraal staan.

Het is winter. Het is vreselijk koud en het wordt alsmaar kouder. Eekhoorn heeft maar één wens en dat is dat het heel snel lente wordt. Eekhoorn probeert van alles om de lente te lokken, maar de lente laat zich niet zien. Tot hij op een ochtend wakker wordt en de zon in zijn kamer ziet schijnen.

Taalactiviteiten:                                                                                                                                                       In de kring gaan wij praten over de verschillende soorten bloemen die er in de lente groeien en bloeien. Hoe heten deze kleurrijke bloemen en welke vormen hebben deze bloemen? Komen de bloemen uit een bolletje of uit een zaadje? Wij bekijken samen de zaadjes en bolletjes en gaan proberen in de klas echte bloembollen te planten. Zo maken wij spelenderwijs kennis met de groei van bloemen en de kenmerken van de lente. In de lente gebeurt er natuurlijk nog meer! Er worden jonge dieren geboren en weet je wat hier bijzonder aan is? Deze jonge dieren heten allemaal anders dan het moederdier. Wij leren de namen van de jonge dieren en lezen in de kring verschillende prentenboeken over jonge dieren in de lente.                                                                                                  Bij het nieuwe thema hoort natuurlijk ook een nieuwe letter. De komende periode leren wij de letter ‘l’ van lente aan en leren wij in de kring voorwerpen te ontdekken die wel of niet met de letter ‘l’ beginnen. Wanneer de letter in de lettermuur hangt, mogen de kinderen thuis op zoek gaan naar voorwerpen die met de letter ‘l’ beginnen.

Rekenactiviteiten:                                                                                                                                                  De komende weken besteden wij aandacht aan een aantal nieuwe rekenbegrippen. Zo leren wij de stelen van bloemen vergelijken, leren wij verschillende lentedieren te bekijken en zoeken wij tijdens een lentewandeling tien bloemen. Tijdens deze rekenactiviteiten leren wij spelenderwijs de begrippen: kort-lang, dik-dun, klein-groot, veel-weinig en smal-breed.

Het nieuwe cijfer  wat de aankomende drie weken centraal staat is het cijfer ‘8’. Door het volgende cijferliedje aan te leren, proberen wij het cijfer te onthouden.

Acht peren in de bomen
acht schapen in de wei
acht juffen in een rijtje
van achten word ik blij!

Tuinwinkel:                                                                                                                                                            Het restaurant wordt de komende weken in een tuin/bloemenwinkel veranderd. Onze eigen geplante bolletjes worden samen met verschillende soorten bloemen verkocht in onze tuinwinkel. Heeft u thuis nog nep bloemen op een steel? Wij gebruiken deze graag voor in onze bloemwinkel (graag voorzien van naam).

Luizencontrole:                                                                                                                                                         Volgende week maandag 7 maart vindt de luizencontrole plaats. Zou u rekening willen houden met de haardracht van uw kind? Zo kunnen de luizenouders effectief en sneller te werk gaan deze ochtend. Alvast bedankt!

Bijbelverhalen:                                                                                                                                                           De komende drie weken staan de Bijbelverhalen ter voorbereiding op Pasen centraal.

Wij hopen op drie zonnige en leerzame weken!

Met vriendelijke groet,

 Juf Margriet Bronkhorst en juf Gerlanda Arends

Margrietbronkhorst@cbsdewegwijzerhw.nl                                                Gerlandaarends@cbsdewegwijzerhw.nl

Februari themabrief

Informatie thema:

In de klas gaan wij drie weken werken over het thema ‘restaurant’. Tijdens het thema staat het prentenboek ‘het pannenkoekenboek’ centraal.

Floris heeft wel trek in een heerlijke pannenkoek als ontbijt. Hij gaat driftig aan de slag om alle ingrediënten te verzamelen. Er valt flink wat werk te verzetten (er wordt ook beschreven hoe bijvoorbeeld boter gemaakt wordt en meel gemalen) voordat hij uiteindelijk van zijn pannenkoek kan genieten.

Taalactiviteiten

In de kring gaan wij naar aanleiding van het bovenstaande prentenboek praten over ‘het restaurant’. Hoe ziet een restaurant eruit? Wie werken er in een restaurant en wat hoort er eigenlijk allemaal in een restaurant thuis? Wij maken samen een woordweb en lossen voedselraadsels op. Ook oefenen wij het kritisch luisteren door vier groenten/kruiden te bekijken en vervolgens goed te luisteren wat de kok vergeet te gebruiken bij het koken. In de speel en werklessen leren wij vier plaatjes in de juiste volgorde te leggen naar aanleiding van het pannenkoekenboek. Natuurlijk leren wij ook een nieuwe letter aan. De letter ‘r’ van restaurant staat deze drie weken centraal, deze letter spreken wij uit als ‘rrrrrr’. Wanneer de letter is aangeboden in de klas mogen er spulletjes meegenomen worden.

Rekenactiviteiten

De komende weken gaan wij in de kring samen ‘koken’ en oefenen wij spelenderwijs de begrippen voor, naast en achter, hoog-laag, eerste en laatste, meer-minder, veel-weinig en vol-leeg. Zo leggen wij de ingrediënten waarmee wij gaan koken voor, naast en achter de pan, maken wij hamburgers van hoog naar laag, kijken wij de bestellingen van de klanten na wat de eerste en laatste bestelling is en ordenen wij de flessen van vol naar leeg. In de speel en werklessen leren wij van kapla een echt restaurant na te bouwen. De tweede week leren wij het cijfer ‘7’. Wij gaan samen op zoek naar zeven voorwerpen die in het restaurant thuis horen.

Het restaurant

In de klas gaan wij de huishoek veranderen in een echt restaurant. In de speel en werklessen maken wij bloemen met zes of tien blaadjes voor in het restaurant, versieren wij onze eigen placemat die wij mogen gebruiken in het restaurant en maken wij een menukaart.

Heeft u nog keukenspeelgoed thuis? Wij gebruiken het graag in ons restaurant (graag voorzien van naam).

Bijbelverhalen                                                                                                                                                                                  De wonderen en de gelijkenissen van Jezus worden de komende weken verteld in de groep. Wij hopen op vier smaakvolle weken.

Met vriendelijke groet,

Juf Margriet Bronkhorst en juf Gerlanda Arends

januari 2016

Beste ouders van groep 1b,

Informatie thema:

In de klas gaan wij vier weken werken over het anker thema: ‘winter’ van schatkist. Tijdens het thema staat het verhaal van Kikker in de kou centraal.

Als Kikker op een ochtend in de winter wakker wordt, ligt er buiten sneeuw en het water in de vijver is bevroren. Eend komt aan schaatsen en vraagt of Kikker ook mee gaat schaatsen. Kikker mag de schaatsen van Eend lenen, maar hij valt en heeft het heel koud. Als hij Varkentje tegen komt, zegt Varkentje dat koud weer juist zo fijn is en ook Haas vindt het heerlijk buiten. Maar Kikker bibbert van de kou, want hij heeft geen speklaag of warme vacht. Hij gaat in huis zitten bij de kachel. Maar als na een tijdje het hout op is, moet hij toch naar buiten om hout te zoeken. Hij verdwaalt en valt uitgeput in de sneeuw. Gelukkig vinden zijn vrienden hem. Ze brengen hem naar huis en verwennen hem. Dan vindt Kikker de winter niet meer zo erg naar. Maar op een ochtend schijnt de zon en is de sneeuw eindelijk gesmolten. En dan is Kikker pas weer echt blij.

Taalactiviteiten

In de kring gaan wij naar aanleiding van het bovenstaande prentenboek praten over de ‘winter’. Hoe koud is het als het vriest, wat voor kleren moeten wij dan aan, hoe overleven de dieren in de winter? En hoe komt het dat het ijs en de sneeuw ook kunnen smelten? Verder leren wij de letter ‘w’ en gaan wij samen op zoek naar woorden die beginnen met de letter ‘w’. Gaat u thuis ook op zoek met uw kind naar woorden met de letter ‘w’? Natuurlijk mogen er als de letter in de lettermuur hangt weer spulletjes meegenomen worden! In de werklessen leren wij in tweetallen de juiste rijmkaartjes bij elkaar te zoeken en leren wij oorzaak en gevolg kaartjes bij elkaar te zoeken.

Rekenactiviteiten                                                                                                                                                               De tweede week leren wij het cijfer ‘6’. Wij gaan samen op zoek naar zes sneeuwballen, zes sjaals en nog veel meer winterspullen. Zo leren wij spelenderwijs de inhoud van het cijfer aan. Met al deze winterspullen kunnen wij natuurlijk nog veel meer dan tellen. Zo gaan wij de sjaals van lang naar kort seriëren en wintermutsen van groot naar klein ordenen. In de werklessen herhalen wij het rekenbegrip groot-klein/kort-lang door een sneeuwpop van groot naar klein te maken en een vogelhuisje te plakken van lange en korte stroken. Ook maken wij een stoere zwembroek voor Kikker door de zwembroek te beplakken met stroken van smal naar breed      

Uitje                                                                                                                                                                              

Op vrijdag 15 januari gaan wij de groepen 1a en 1b naar de voorstelling: ‘Toby en Timmie en de vliegende bank’ in het Klooster. Voor dit uitje zijn wij op zoek naar ouders die ons willen brengen en/of ophalen. Mocht u deze dag beschikbaar zijn, wilt u zich dan opgeven via de mail bij de leerkracht van uw kind.                                                                                                                          

Kledingwinkel:                                                                                                                                                        In de klas gaan wij de huishoek veranderen in een echte winter kledingwinkel. Zo kunnen wij onze geordende sjaals en mutsen echt een plekje geven!  Heeft u nog winterkleding over dat mee naar school mag? Wij gebruiken het graag in onze kledingwinkel (graag voorzien van naam).

Mer vriendelijke groeten,

juf Margriet en juf Gerlanda

De kinderen van groep 1B op een zonnige ochtend in september