U bevindt zich hier: Groepen » 2015 - 2016 » Groep 1A

Hartelijk welkom op de pagina van groep 1A

Maart 2016

Beste ouders van groep 1a en groep 1b,       

Informatie thema:

Na een heerlijke week voorjaarsvakantie willen wij vol energie met een nieuw thema gaan starten. Natuurlijk kunt u dit thema al een beetje raden… De komende periode willen wij drie weken gaan werken over het thema: ‘lente’. Het ankerverhaal van eekhoorn uit Schatkist zal deze drie weken centraal staan. Het is winter. Het is vreselijk koud en het wordt alsmaar kouder. Eekhoorn heeft maar één wens en dat is dat het heel snel lente wordt. Eekhoorn probeert van alles om de lente te lokken, maar de lente laat zich niet zien. Tot hij op een ochtend wakker wordt en de zon in zijn kamer ziet schijnen.

Taalactiviteiten:                                                                                                                                                       In de kring gaan wij praten over de verschillende soorten bloemen die er in de lente groeien en bloeien. Hoe heten deze kleurrijke bloemen en welke vormen hebben deze bloemen? Komen de bloemen uit een bolletje of uit een zaadje? Wij bekijken samen de zaadjes en bolletjes en gaan proberen in de klas echte bloembollen te planten. Zo maken wij spelenderwijs kennis met de groei van bloemen en de kenmerken van de lente. In de lente gebeurt er natuurlijk nog meer! Er worden jonge dieren geboren en weet je wat hier bijzonder aan is? Deze jonge dieren heten allemaal anders dan het moederdier. Wij leren de namen van de jonge dieren en lezen in de kring verschillende prentenboeken over jonge dieren in de lente. Bij het nieuwe thema hoort natuurlijk ook een nieuwe letter. De komende periode leren wij de letter ‘l’ van lente aan en leren wij in de kring voorwerpen te ontdekken die wel of niet met de letter ‘l’ beginnen. Wanneer de letter in de lettermuur hangt, mogen de kinderen thuis op zoek gaan naar voorwerpen die met de letter ‘l’ beginnen.

Rekenactiviteiten:                                                                                                                                            De komende weken besteden wij aandacht aan een aantal nieuwe rekenbegrippen. Zo leren wij de stelen van bloemen vergelijken, leren wij verschillende lentedieren te bekijken en zoeken wij tijdens een lentewandeling tien bloemen. Tijdens deze rekenactiviteiten leren wij spelenderwijs de begrippen: kort-lang, dik-dun, klein-groot, veel-weinig en smal-breed.Het nieuwe cijfer  wat de aankomende drie weken centraal staat is het cijfer ‘8’. Door het volgende cijferliedje aan te leren, proberen wij het cijfer te onthouden.

Acht peren in de bomen
acht schapen in de wei
acht juffen in een rijtje
van achten word ik blij!

Tuinwinkel:                                                                                                                                                             Het restaurant wordt de komende weken in een tuin/bloemenwinkel veranderd. Onze eigen geplante bolletjes worden samen met verschillende soorten bloemen verkocht in onze tuinwinkel. Heeft u thuis nog nep bloemen op een steel? Wij gebruiken deze graag voor in onze bloemwinkel (graag voorzien van naam).

Luizencontrole:                                                                                                                                                         Volgende week maandag 7 maart vindt de luizencontrole plaats. Zou u rekening willen houden met de haardracht van uw kind? Zo kunnen de luizenouders effectief en sneller te werk gaan deze ochtend. Alvast bedankt!

Bijbelverhalen:                                                                                                                                                      De komende drie weken staan de Bijbelverhalen ter voorbereiding op Pasen centraal.

Wij hopen op drie zonnige en leerzame weken!

Februari 2016

Uitje restaurant

Op dinsdag 16 februari hebben wij een bezoekje gebracht aan een echt restaurant in Harderwijk. Wij mochten meedenken over de ingrediënten van een pannenkoek en hebben zelfs de rol van ober/serveerster, kok en klant nagespeeld. Aan het einde van ons bezoek hebben wij heerlijk gesmuld van een echte pannenkoek!!

             

Beste ouders van groep 1a en 1b,

Informatie thema:

In de klas gaan wij drie weken werken over het thema ‘restaurant’. Tijdens het thema staat het prentenboek ‘het pannenkoekenboek’ centraal. Floris heeft wel trek in een heerlijke pannenkoek als ontbijt. Hij gaat driftig aan de slag om alle ingrediënten te verzamelen. Er valt flink wat werk te verzetten, (er wordt ook beschreven hoe bijvoorbeeld boter gemaakt wordt en meel gemalen) voordat hij uiteindelijk van zijn pannenkoek kan genieten.

Taalactiviteiten:                                                                                                                                                        In de kring gaan wij naar aanleiding van het bovenstaande prentenboek praten over ‘het restaurant’. Hoe ziet een restaurant eruit? Wie werken er in een restaurant en wat hoort er eigenlijk allemaal in een restaurant thuis? Wij maken samen een woordweb en lossen voedselraadsels op. Ook oefenen wij het kritisch luisteren door vier groenten/kruiden te bekijken en vervolgens goed te luisteren wat de kok vergeet te gebruiken bij het koken. In de speel en werklessen leren wij vier plaatjes in de juiste volgorde te leggen naar aanleiding van het pannenkoekenboek. Natuurlijk leren wij ook een nieuwe letter aan. De letter ‘r’ van restaurant staat deze drie weken centraal, deze letter spreken wij uit als ‘rrrrrr’. Wanneer de letter is aangeboden in de klas mogen er spulletjes meegenomen worden.

Rekenactiviteiten:                                                                                                                                                De komende weken gaan wij in de kring zogenaamd samen ‘koken’ en oefenen wij spelenderwijs de begrippen voor, naast en achter, hoog-laag, eerste en laatste, meer-minder, veel-weinig en vol-leeg. Zo leggen wij de ingrediënten waarmee wij gaan koken voor, naast en achter de pan, maken wij hamburgers van hoog naar laag, kijken wij de bestellingen van de klanten na en ordenen wij de flessen van vol naar leeg. In de speel en werklessen leren wij van kapla een echt restaurant na te bouwen. De tweede week leren wij het cijfer ‘7’. Wij gaan samen op zoek naar zeven voorwerpen die in het restaurant thuis horen.

Het restaurant:                                                                                                                                                     In de klas gaan wij de huishoek veranderen in een echt restaurant. In de speel en werklessen maken wij bloemen met zes of tien blaadjes voor in het restaurant, versieren wij onze eigen placemat die wij mogen gebruiken in het restaurant en maken wij een menukaart. Heeft u nog keukenspeelgoed thuis? Wij gebruiken het graag in ons restaurant (graag voorzien van naam).

Bijbelverhalen:                                                                                                                                                           De wonderen en de gelijkenissen van Jezus worden de komende weken verteld in de groep. Wij hopen op vier smaakvolle weken.

Met vriendelijke groet,

Juf Margriet Bronkhorst en juf Gerlanda Arends

Voorstelling Tobie en Timmie en de vliegende bank

 

 

Januari 2016

In de klas gaan wij vier weken werken over het anker thema: ‘winter’ van schatkist. Tijdens het thema staat het verhaal van Kikker in de kou centraal.

Als Kikker op een ochtend in de winter wakker wordt, ligt er buiten sneeuw en het water in de vijver is bevroren. Eend komt aan schaatsen en vraagt of Kikker ook mee gaat schaatsen. Kikker mag de schaatsen van Eend lenen, maar hij valt en heeft het heel koud. Als hij Varkentje tegen komt, zegt Varkentje dat koud weer juist zo fijn is en ook Haas vindt het heerlijk buiten. Maar Kikker bibbert van de kou, want hij heeft geen speklaag of warme vacht. Hij gaat in huis zitten bij de kachel. Maar als na een tijdje het hout op is, moet hij toch naar buiten om hout te zoeken. Hij verdwaalt en valt uitgeput in de sneeuw. Gelukkig vinden zijn vrienden hem. Ze brengen hem naar huis en verwennen hem. Dan vindt Kikker de winter niet meer zo erg naar. Maar op een ochtend schijnt de zon en is de sneeuw eindelijk gesmolten. En dan is Kikker pas weer echt blij.

In de kring gaan wij naar aanleiding van het bovenstaande prentenboek praten over de ‘winter’. Hoe koud is het als het vriest, wat voor kleren moeten wij dan aan, hoe overleven de dieren in de winter? En hoe komt het dat het ijs en de sneeuw ook kunnen smelten? Verder leren wij de letter ‘w’ en gaan wij samen op zoek naar woorden die beginnen met de letter ‘w’. Gaat u thuis ook op zoek met uw kind naar woorden met de letter ‘w’? Natuurlijk mogen er als de letter in de lettermuur hangt weer spulletjes meegenomen worden! In de werklessen leren wij in tweetallen de juiste rijmkaartjes bij elkaar te zoeken en leren wij oorzaak en gevolg kaartjes bij elkaar te zoeken.

De tweede week leren wij het cijfer ‘6’. Wij gaan samen op zoek naar zes sneeuwballen, zes sjaals en nog veel meer winterspullen. Zo leren wij spelenderwijs de inhoud van het cijfer aan. Met al deze winterspullen kunnen wij natuurlijk nog veel meer dan tellen. Zo gaan wij de sjaals van lang naar kort seriëren en wintermutsen van groot naar klein ordenen. In de werklessen herhalen wij het rekenbegrip groot-klein/kort-lang door een sneeuwpop van groot naar klein te maken en een vogelhuisje te plakken van lange en korte stroken. Ook maken wij een stoere zwembroek voor Kikker door de zwembroek te beplakken met stroken van smal naar breed.

In de klas gaan wij de huishoek veranderen in een echte winter kledingwinkel. Zo kunnen wij onze geordende sjaals en mutsen echt een plekje geven!  Heeft u nog winterkleding over dat mee naar school mag? Wij gebruiken het graag in onze kledingwinkel (graag voorzien van naam).

Op vrijdag 15 januari gaan wij de groepen 1a en 1b naar de voorstelling: ‘Toby en Timmie en de vliegende bank’ in het Klooster. Voor dit uitje zijn wij op zoek naar ouders die ons willen brengen en/of ophalen. Mocht u deze dag beschikbaar zijn, wilt u zich dan opgeven via de mail bij de leerkracht van uw kind?

De wonderen en de gelijkenissen van Jezus worden de komende weken verteld in de groep. Wij hopen op vier leerzame winterse weken!

December 2015

De kerstviering

                                               

Wat hebben wij een gezellige kerstviering gehad. Wij mochten samen genieten van alle meegenomen hapjes, het prachtige Kerstverhaal en uiteindelijk hebben wij het geheel afgesloten met een spetterende kerstmusical.

Thema Kerst

De komende twee weken gaan wij werken over het Kerstfeest, we maken het in de klas gezellig met kerstversiering en geknutselde kerstbomen.

De komende twee weken staat het Kerstverhaal centraal en werken wij rondom het boek: ‘Jezus wordt geboren’. In het boek: ‘Jezus wordt geboren’ hoort Maria van de engel Gabriël dat ze een bijzonder kindje zal krijgen. Dit kind zal de redder zijn die God heeft beloofd. Dan moeten Jozef en Maria op reis naar de stad Bethlehem. Daar wordt het kindje geboren. Buiten passen de herders op de schapen. Maar dan opeens verschijnen er engelen. Zij vertellen dat de redder is geboren!

De komende twee weken gaan wij samen een woordveld maken over Kerstmis, wat hoort er eigenlijk allemaal bij de Kerst? Wij leren zinnen na te zeggen van vier tot zes woorden, klappen samen de nieuwe woorden van Kerst in lettergrepen en natuurlijk leren wij de letter ‘k’ van Kerst aan. De letter ‘k’ spreken wij uit als ‘ku’. Als de letter in de lettermuur hangt, mogen er spulletjes worden meegenomen. Bedenkt u samen met uw kind woorden met de aangeleerde letter? Ook spelen wij het Kerstverhaal na en trainen wij ons geheugen door vier kerstvoorwerpen op tafel te leggen en samen te raden welk van de voorwerpen weg is.

De afgelopen weken zijn wij druk bezig geweest met het aanwijzend tellen en het sorteren van lang naar kort en groot naar klein. De komende weken oefenen wij het aanwijzend tellen t/m 10, het sorteren van dik naar dun en herhalen wij de rekenbegrippen lang-kort en groot-klein met het seriëren van kerstbomen. Ook leren wij de ruimtebegrippen: in, voor en achter. Deze ruimtebegrippen komen spelenderwijs terug op een praatplaat van Kerst. Onze klassenknuffel Pompom is druk bezig met het schrijven van Kerstpost, in de kring helpen wij Pompom een handje om de post bij het juiste huisnummer te laten bezorgen. Het cijfer ‘5’ blijft de komende periode centraal staan, mocht u kind buiten of binnenshuis iets ontdekken met het cijfer ‘5’, wij hebben nog heel veel vakjes in onze cijfermuur.

De Bijbelverhalen die de aankomende periode centraal staan, zijn de verhalen over de geboorte van Johannes de Doper en de geboorte van de Here Jezus.

Op donderdagavond 17 december hopen wij groep 1a en 1b om 18.45 uur een kleine Kerstmusical op te voeren. Voor deze musical zijn wij op zoek naar creatieve ouders die ons willen helpen bij het maken van de (papieren) kostuums. Onder deze themabrief vindt u een kleine impressie van de kostuums die wij nodig hebben deze Kerstavond. U ontvangt nog een specifieke uitnodiging voor het Kerstfeest.

Natuurlijk wensen wij u alvast hele fijne Kerstdagen en een gelukkig 2016 toe! Wij hopen jullie allemaal weer gezond, uitgerust en vol goede moed op maandag 4 januari op school te zien.

December 2015

Zo lijken wij toch net echte bakpieten?

 

De letter 'p' hebben wij samen gevormd van echte zwarte pieten! En natuurlijk hoort het verkleden als Sint en Piet er ook bij in de huishoek.

December 2015

Na het weekend gaan wij drie weken werken over Sinterklaas. Het verhalenboek: ‘Nog 13 nachtjes slapen en dan is het sinterklaas’ staat centraal de komende weken. Elke dag lezen wij één of twee verhaaltjes en tellen wij tegelijkertijd af tot pakjesavond!

In de kring bespreken wij wat er allemaal rijmt uit de zak van Piet en welke letter Piet eigenlijk vooraan zijn naam heeft staan. De letter ‘p’ is de nieuwe letter die wij gaan leren, nemen jullie weer spulletjes mee voor in de lettermuur? De letter ‘p’ spreken wij uit als ‘puh’. Natuurlijk hebben wij ook allemaal een eigen letter vooraan in onze naam staan. In de kring bespreken wij welke letter dit is en hoeveel chocoladeletters Sint en Piet eigenlijk moeten kopen van elke letter. In de kring bekijken wij een aantal platen van de aankomst van Sint, het pakhuis van de Pieten en bekijken wij hoe het brengen van cadeautjes naar de huizen van de kinderen in zijn werk gaat. Natuurlijk leren wij ook nieuwe woorden aan bij het thema en proberen wij deze klanken te klappen met elkaar.

Na de aankomst van Sint en zijn Pieten, smullen wij weer van de lekkere pepernoten. In de kring gaan wij ook genieten van de pepernoten. Maar voordat wij gaan genieten, leren wij de pepernoten te tellen en bij het juiste cijferkaartje neer te leggen. De oudste kinderen mogen zelfs proberen de juiste hoeveelheid van de dobbelsteen er naast te leggen. Wij gaan oefenen met de rekenbegrippen groot-klein, dik-dun en zwaar-licht. Ook leren wij het cijfer ‘5’ aan en gaan wij op zoek in de klas naar deze hoeveelheid.

In de speel en werklessen vouwen of knippen wij de zak van zwarte Piet en leren wij door het tellen van 1-10 cadeautjes in de zak van Piet te plakken. Wij maken een echte mijter voor het Sinterklaasfeest op school, wij beplakken een stoomboot met ramen van groot naar klein en wij vouwen een piet van vliegers. De komende drie weken veranderen wij de huishoek in de slaapkamer van Sinterklaas. De kinderen kunnen zich inleven in de rol van Piet en Sinterklaas, door zich echt te verkleden en cadeautjes in te pakken! Voor deze activiteiten sparen wij lege melkpakken en folders van speelgoedwinkels. Helpt u ons mee?

Nu de Sint en zijn Pieten weer zijn aangekomen, mogen de kinderen a.s. maandag 16 november een schoen meenemen. In de klas gaan wij dinsdag de schoen klaar maken voor de Sint en zijn Pieten. Misschien zit er woensdag wel wat lekkers in onze schoen?

Bij het Sinterklaasthema horen ook zelfgemaakte pepernoten. Vindt u het leuk om ons te helpen met het bakken van pepernoten, dan kunt u zich opgegeven bij de leerkracht van uw kind. Op donderdag 26 november en donderdag 3 december willen wij om 9.15 uur met de kinderen pepernoten gaan bakken. Wij zorgen voor de ingrediënten. Wij willen u vragen een bakplaat met bakpapier mee te nemen, zodat u het thuis kunt afbakken. Wij hebben helaas geen grote oven op school waarin het afgebakken kan worden.

Natuurlijk gaan wij ook de Sinterklaasliedjes oefenen, zodat wij uit volle borst kunnen zingen wanneer de Sint en zijn Pieten op vrijdag vier december onze klas bezoeken.

Wij hopen op drie leerzame en feestelijke weken!                                   

November 2015

De komende drie weken gaan wij werken over het thema: 'Herfst'. Het prentenboek: 'de eekhoorn die slim wilde zijn’ staat dit thema centraal.

Het is herfst en de eekhoorn zoekt voedsel bij elkaar voor de lange winter. Als het koud begint te worden, kan geen van de andere dieren iets te eten vinden. De eekhoorn heeft alle bomen en struiken leeg geplukt. En wat erger is: hij wil zijn buit met niemand delen! Als de eekhoorn op een winterdag rammelt van de honger, gaat hij naar zijn geheime holletje om iets te eten – maar hij weet niet dat hem een onaangename verrassing staat te wachten.

In de kring bespreken wij wat er allemaal te zien is in de herfst en welke dieren en woorden daarbij horen. Zo gaan wij memory spelen met echt herfstvruchten, bekijken wij de praatplaat van: ‘Bas ga je mee’ over de herfst en maken wij een thematafel met spullen die bij de herfst horen. De letter ‘t’ van tak en de nieuwe letter ‘h’ van herfst staan dit thema centraal. Wij gaan in de klas op zoek naar woorden met de letter ‘t’ en ‘h’. Natuurlijk mogen er spulletjes meegenomen worden die met deze letter beginnen.

In de kring zijn wij bezig met de begrippen: lang en kort, klein en groot, meer en minder, het tellen t/m 6 en het groepjes maken van twee en drie.

Hieronder ziet u hoe wij samen het rekenbegrip van lang naar kort hebben geoefend.

                                         

Bij het thema herfst hoort ook een uitstapje naar een herfst omgeving! Samen met groep 1b zijn wij naar het kabouterpad geweest. Bekijk ons fotoalbum voor meer foto's.

                                         

Oktober 2015

Deze maand staat het thema van de Kinderboekenweek centraal: 'Raar maar waar'. Ook tijdens het aanleren van het cijfer vier hebben wij iets 'raars' ontdekt...

Tijdens onze zoektocht naar vier voorwerpen in de klas zijn wij tot de ontdekking gekomen dat wij geen vier voorwerpen in één hand kunnen vast houden. Maar.. wanneer wij in iedere hand twee voorwerpen vasthouden zorgt dit wel voor vier voorwerpen. 'Raar maar waar'!

                                                   

September 2015

Sportdag

Vandaag is het zover, het is sportdag! Wij kunnen op deze sportdag een mooi sportdiploma behalen. Hiervoor moeten wij best veel doen hoor zoals: touwtrekken, met een kleine en grote bal gooien, ballonnen hooghouden, estafette, hardlopen en nog veel meer.

           

           

De komende weken gaan wij werken over het thema: 'dieren'. Wij hebben samen hard gelachen om het verhaal van kleine papegaai. Kleine papegaai maakt een enorme reis door het woud en komt vele verschillende en ook enge dieren tegen. Kleine papegaai kan het niet laten om ieder dier even na te apen.

         

Twee kinderen uit onze klas hebben een spreekbeurt gegeven over het lievelingsdier. Knap hoor!

Augustus 2015

De eerste schooldag zit er weer op! Een aantal kinderen kennen elkaar nog van vorig jaar en sommige kinderen gingen vandaag echt voor het eerst naar school! Best spannend... maar wat hebben wij goed gewerkt en gespeeld vandaag. Na een lange zomervakantie zij wij van start gegaan met het thema: 'een nieuw schooljaar'. Het naar school gaan, staat in dit thema centraal.

                           

Onze school kunnen wij al erg goed natekenen. Het leren vouwen van een rechthoek/driehoek zorgt voor een extra mooi dak op onze getekende school. Naast de school hebben wij een zelfportret getekend.